Disse 5 supergrøntsager bør du spise hver uge

Det er uden tvivl godt for vores helbred at spise massevis af grøntsager. Men når det er sagt, så er er der nogen grøntsager, som indeholder mange flere af de gode proteiner og vitaminer end andre. Det er de såkaldte supergrøntsager. Hvis du spiser dem jævnligt, kan det være en genvej til et forbedret helbred. Herunder får du 5 supergrøntsager, som du ikke må gå glip af.

Selv om der findes mange forskellige grøntsager at vælge imellem, har vi en tendens til at købe de samme slags uge efter uge. Det skyldes formentlig, at vi vælger de grøntsager, som vi er trygge ved i forhold til tilberedning og smag. Men måske skal du næste gang du er ude og handle, prøve at kaste din kærlighed over noget andet end det vante. Jeg tænker her på supergrøntsager, som er fyldt med gode vitaminer og proteiner. Her er 5 af slagsen.

1. Broccoli

Jeg har tidligere skrevet om de mange fantastiske egenskaber, der findes ved broccoli. Denne herlige grøntsag nydes bedst i sin rå form, hvis man vil have alle de vigtige stoffer med. Ud over at være spækket med især C-vitamin, så er broccoli også rig på stoffer, som virker forebyggende på alvorlige sygdomme som kræft og hjerte-kar sygdomme.

Hurtige fakta: Lavt fedtindhold. Højt protein- og fiberindhold. Rig på calcium, jern, magnesium, vitamin A-C-E-K-B6.

2. Spinat

Dette er som bekendt Skipper Skræks favoritspise. Der er tale om en grøntsag som er mere rig på ernæring, når den er kogt end den er i rå tilstand. Den kan bruges i lasagne, pizza, tærte og mange andre dejlige retter. Spinat er særdeles rig på jern og vitamin K.

Hurtige fakta: Lavt fedtindhold. Højt protein- og fiberindhold. Rig på jern, magnesium, zink, riboflavin og vitamin A-C-E-K-B6.

3. Hvidkål

Selv om den måske ikke er så farvestålende, som så mange andre grøntsager, så er hvidkål faktisk en enestående kilde til vitaminer. Den kan nydes rå, kogt eller dampet, uden at miste sine mange vigtige stoffer. Hvidkål udmærker sig ved dens sygdomsbekæmpende egenskaber.

Hurtige fakta: Lavt fedtindhold. Højt protein- og fiberindhold. Rig på calcium, jern, magnesium og vitamin C-K-B6.

Hvidkål er både sundt og lækkert!
Hvidkål er både sundt og lækkert!

4. Rosenkål

Denne kål i mini-udgave er svær at komme uden om, hvis man vil leve det sunde liv. Den indeholder blandt andet de såkaldte indol-3-carbinoler, som menes at have en beskyttende virkning mod kræft. Derudover er den rig på blandt andet kalk og C-vitamin. Rosenkål bevarer sine gode stoffer, selv om den koges eller bages. Smager dejligt i salater – også gerne hvis den er let saltet.

Hurtige fakta: Lavt fedtindhold. Højt protein- og fiberindhold. Rig på kalk, jern, magnesium og vitamin A-C-E-K-B6.

5. Grønkål

Det er svært at konkurrere med kål, når det kommer til sundhed, og grønkål kvalificerer sig da også i toppen af supergrøntsager. I sine grønne blade gemmer grønkål på en masse vigtige næringsstoffer, som er godt for hud, hår, negle og helbredet i al almindelighed. Den kan spises rå i salater, men kan også sagtens koges og spises i eksempelvis supper og gryderetter.

Hurtige fakta: Lavt fedtindhold. Højt protein- og fiberindhold. Rig på jern, magnesium, fosfor, riboflavin og vitamin A-C-K-B6.

Grønkål er perfekt i en gryderet.
Grønkål er perfekt i en gryderet.

Hvad så herfra?

Med de 5 nævnte supergrøntsager kan du gøre din hverdag en hel del sundere. Du behøver naturligvis ikke at spise dem alle på en gang, men prøv at se om der ikke kan blive plads til dem hver især på ugemenuen.

Hvilken af de 5 nævnte supergrøntsager er din favorit? Smid gerne en kommentar nedenfor.

Kilde:
http://nutritiondata.self.com/.

Del denne artikel med dine venner:
Facebook
GOOGLE
http://sundekrummer.dk/disse-5-supergroentsager-boer-du-spise-hver-uge/

Relaterede blogindlæg:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *