Sådan booster du nemt og billigt dit immunforsvar

Det behøver slet ikke at være dyrt og besværligt at booste og kickstarte sit immunforsvar. Med en lille daglig portion af supergrøntsager og krydderier er du allerede ganske godt i gang. Du behøver således ikke at skulle ud og løbe marathon eller lægge dine livsvaner fuldstændigt om for at forbedre dit immunforsvar. Det kan gøres både nemt og billigt, som jeg har beskrevet i guiden her.

Denne kur er nem og billig - men ganske effektiv.
Denne boost-kur er nem og billig – men effektiv.

Hvis man går og føler sig lidt sløj og utilpas i en periode eller hvis man er lidt ked af det danske vintervejr, så kan et boost af immunforsvaret hjælpe helbredet og humøret på vej. Man kan vælge den tvivlsomme og dyre løsning med naturmedicin og ingefærshots, men der findes et billigere og måske endda bedre alternativ. Det som har jeg har valgt at kalde sundekrummer boost-kuren. Er denne kur besværlig at komme i gang med, spørger du sikkert? Nej, 10-15 minutter om dagen er alt, hvad du behøver.

Dette skal du bruge

Jeg anbefaler at bruge sundekrummer boost-kuren i 2 uger af gangen. Det er i hvert fald sådan jeg selv gør det, og min fornemmelse er, at det er nok til at rense mit system igennem og få fornyet energi.

Hvad skal du så bruge til kuren? Her får du indkøbssedlen:

  • Hvidløg
  • Ingefær
  • Gurkemeje
  • Broccoli
  • Grønkål
  • Citron

Alle ovenstående grøntsager og frugter skal være rå og økologiske, og stamme fra lande som tager økologi og fødevaresikkerhed alvorligt. Mit råd er – om muligt – at vælge  (Nord-) europæisk grønt og frugt og undgå kinesisk.

Sådan gør du

Broccoli og grønkål skæres i mindre stykker og skylles grundigt. Dernæst opbevares de i køleskab. Det gælder for disse to grøntsager, at holdbarheden er relativt kort, så regn med at de holder sig friske i maksimalt 6-7 dage på køl. De andre grøntsager og citronen skulle kunne holde sig friske i 2 uger eller mere.

Sådan ser den daglige rutine ud, hvis du vil booste dit immunforsvar:

  • Skræl 2 fed hvidløg, og del hver fed i 4 stykker. Tyg dem og skyl dem ned med et glas vand.
  • Skær et stykke af ingefærroden, som svarer til størrelsen på det yderste led af pegefingeren (3-4 mm tykt). Fjern skrællen med en kviv. Ingefær kan være stærk i magen at tygge på, men det vender du dig hurtigt til.
  • Som med ingefæren, skærer du et tilsvarende stykke gurkemeje, og spiser råt (husk at fjerne skrællen). Det giver lidt gule fingre og køkkenredskaber at arbejde med gurkemeje.
  • Broccoli skal du spise cirka en håndfuld af. Personligt er det den af grøntsagerne, som jeg bryder mig mindst om smagsmæssigt. Så den kræver lidt disciplin at få ned.
  • Grønkål skal du have to håndfulde af.
  • Citronen skæres i to, da du kun skal indtage saften fra en halv citron dagligt.

Bemærk: hvis du tager medicin, så er det en god idé at checke den medfølgende indlægsseddel, da nogen af ovenstående grøntsager og frugter kan påvirke medicinens virkning.

Det får du ud af det

Det er ikke tilfældigt, at jeg har valgt netop disse 5 grøntsager til sundekrummer boost-kuren. De udemærker sig alle ved, at have en fremragende effekt på immumforsvaret takket være deres høje indhold af vitaminer, antioxidanter og særlige stoffer. Det har længe været kendt, at hvidløg har en antibakteriel virkning som hæmmer virus og infektioner, og blandt andet er god mod svamp i huden. Der er også ingefær, som indeholder gingeroler, der er godt mod betændelsestilstande. Gurkemeje som består af curcumin, der giver en antiinflamatorisk virkning og bedre sårhealing. Så er der broccoli som er fyldt med næring og indeholder glucosinolater, der blandt menes at kunne forebygge flere former for kræft. Med i kuren er også grønkål, som er godt for mange ting, heriblandt dit hjerte, kredsløb og blodsukker.

Der er også en citron med på listen. Citronens funktion her er, at den skal hjælpe med at rense systemet. Herudover indeholder den et væld af C-vitamin, som din krop vil sætte pris på.

Effekten er relativ

Effekten af sundekrummer boost-kuren er relativ. Det skal forstås på den måde, at den booster dig i forhold til det helbred, du har inden kuren. Hvis du ryger, drikker og spiser fed mad, så kan du ikke forvente at komme ud på den anden side som en genfødt Ole Henriksen. Men den kan hjælpe med at bringe dig i den rigtige retning.

Lad mig gerne høre, om du har haft samme gode effekt af kuren, som jeg selv har.

Del denne artikel med dine venner:
Facebook
GOOGLE
http://sundekrummer.dk/saadan-booster-du-nemt-og-billigt-dit-immunforsvar/

Relaterede blogindlæg:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *