Vegetarens udfordring: når trangen til kød bliver for stor

Da jeg for efterhånden mange år siden valgte et liv som vegetar, måtte jeg igennem en længere periode affinde med min fortsatte længsel efter kød. Duften af flæskesteg, kylling og medister gjorde, at mine tænder løb i vand, uagtet at jeg forsøgte mit bedste for at ignorere disse generende abstinenser. Men hvordan undgår man at “falde i”, og hvordan får man fristelserne til kød forvandlet til håndterbare størrelser både på den korte og den lange bane? Det kan måske lyde en smule svært. Men frygt ej! Med de rette metoder er det heldigvis ikke så kompliceret at slippe fri fra kødets kløer.

Som netop startet vegetar eller veganer har du mange gode ting at glæde dig over. Men du må også regne med, at de første mange måneder i dit nye liv vil være ekstra hårde at komme igennem. I løbet af en helt almindelig dag vil du nemlig møde masser af fristelser i form af lækre kødretter (her og der og alle vegne). Kødretter som du mindes og gladeligt spiste inden du blev vegetar. Det er derfor slet ikke utænkeligt, at du stadig vil længes stærkt efter eksempelvis en flæskestegsandwich, når du passerer en pølsevogn. Af denne grund er det vigtigt, at du hjælper dig selv til at stå imod fristelserne.

Der er fristelser her, der og alle vegne.
Der er fristelser her, der og alle vegne.

Kød-erstatning

Hvordan kommer du så den svære kødtrang til livs? Jo, det gør du med det som kaldes for køderstatning. Køderstatning er ofte baseret på det plantebaserede soyaprotein. Du kan købe soyaprotein i små tern i helsekostbutikker og i de større supermarkeder. Soyaen blødes op i vand i cirka 5 minutters tid, hvorefter den eksempelvis kan steges på panden sammen med grøntsager. Det gode ved soya er, at smag og tekstur er meget lig den, du finder i kød. Dermed kan du få dækket meget af den kødtrang, du oplever i hverdagen, og reducere abstinenserne til et minimum.

Økologisk soya fra Urtekram.
Eksempel på soya. Denne er fra Urtekram.

Der findes også mange dejlige vegetariske færdigretter, som er baseret på soya og andre vegetariske hovedindgredienser såsom svampeprotein. Du kan få alt fra vegetarisk biksemad til burgere, som smager mere eller mindre ligesom de tilsvarende kødudgaver. Der er derfor ingen grund til at lide afsavn på den front, blot fordi du har droppet kødet.

Der er ingen grund til at savne kød, når man kan få en lækker vegetarisk burger.
Der er ingen grund til at savne kød, når man kan få en lækker vegetarisk burger. Her fra Quorn.

Lys for enden af tunnelen

Min egen erfaring er den, at den store lyst til kød så småt begynder at forsvinde efter 5-6 måneder som vegetar. Og selv om jeg stadig kunne fornemme mindre kødabstinenser helt op til 1 år efter, at jeg havde debuteret som vegetar, så var følelsen alligevel mærkbart mindre end den var i starten. Efter 3-5 år var den faktisk fuldstændig væk, og den dag i dag skænker jeg aldrig kødretter en tanke.

Hvad så herfra?

Hvis du lige er sprunget ud som vegetar, så ved jeg, at de første mange måneder kan være svære at komme igennem. Men hæng i! Det bliver nemlig gradvist bedre inden du ved af det!

Er du selv startet som vegetar? Så del gerne dine egne oplevelser.

Del denne artikel med dine venner:
Facebook
GOOGLE
http://sundekrummer.dk/vegetarens-udfordring-naar-trangen-til-koed-bliver-for-stor/

Relaterede blogindlæg:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *