Den tykke vegetar

— En vegetar lever en tilværelse fyldt med frugt & grønt, kornprodukter og lækre proteinrige retter. Det synes at være sådan, mange mennesker tænker om os, der har valgt et liv uden kød. Og selv om det er korrekt, at vi vegetarer generelt har et øget fokus på sundhed og livsstil, så kan vi også have perioder i vores liv, hvor vi glemmer vigtigheden af ordentlig mad. Er vi først nået dertil, at de usunde madvaner har sat sig på sidebenene, kan det være svært at komme tilbage på sporet uden den nødvendige motivation: sundhed.

Hvis hverdagen forekommer triviel og hektisk, kan tiden brugt på madlavning, være noget af det første vi skærer ned på. Pap-pizza og anden fedende og ernæringsfattig mad begynder langsomt men sikkert at gøre sit indtog i fryseren. Stille og roligt vender kroppen sig til fast food’en og den usunde levevis. Resultatet udebliver ikke: vi bliver trætte og uoplagte, og kiloene omkring maven øges. En ond spiral, hvor kroppen kræver konstant mere sukker, er begyndt; det er tid til at finde tilbage til en af de faktorer, som oprindeligt medførte, at vi valgte at blive vegetarer: en sund livsstil.

Genfind motivationen

Jeg husker den periode i mit liv, hvor jeg droppede kødet til fordel for en tilværelse som vegetar (læs eventuelt blogindlægget: “Sådan blev jeg vegetar“). Det var en ekstraordinær hård tid på flere måder. For det første krævede det nemlig mod og karakterstyrke, at skulle fortælle venner og bekendte, at jeg ikke længere ville spise kød. For det andet var det frustrerende, når alle andre spiste kød, og jeg selv måtte nøjes med “tilbehøret” i form af pasta og salat (det føltes som om, der manglede noget på tallerkenen). Men jeg havde en god motivation født af principper omkring blandt andet sundhed og dyrevelfærd. En motivation som gjorde, at jeg kom igennem denne lidt vanskellige start som vegetar.

I en travl hverdag kan vi alle glemme de principper og den motivation, som oprindeligt drev os til et liv uden kød. Men det er vigtigt at minde sig selv om dem i ny og næ, så vi kan genfinde motivationen og bringe os selv derhen, hvor vi gerne vil være: i en sund krop.

Sukker og fedt bliver nemt hverdag.
Sukker og fedt bliver nemt hverdag.

Bliv bedste venner med dit fordøjelsessystem

Det kan være en stor hjælp, at forestille sig sit fordøjelsessystem for det indre øje, hver gang man sætter noget til livs. Prøv derfor at forestille dig en tynd slange (tarmen) som transporter det mad du spiser fra A til B. Rundt omkring denne slange findes små væsener (organer), som jubler når sunde fiberrige madvarer passerer, men omvendt bliver triste og syge når fedt, sukker og skadelige kemikalier skal igennem. Vi vil gøre denne “slange” og de omkringboende væsener tilfredse, så de ikke vender sig imod os og gør os syge.

Måske denne forestilling om en indre “slange” kan være en hjælp til dig, hvis du har problemer med at sige nej til usunde mad- og drikkevarer?

Hvad så herfra?

Når maden bliver for ensformig, usund og kedelig, så er det tid til at hanke op i sig selv. Slå autopiloten fra, genfind motivationen og byg et liv omkring dine madvaner op på ny.

Hvis du har nogen idéer, meninger eller andet til blogindlægget, så de du som altid meget velkommen til at skrive en kommentar.

Del denne artikel med dine venner:
Facebook
GOOGLE
https://sundekrummer.dk/den-tykke-vegetar/

Relaterede blogindlæg:

One Comment


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *