Hvidløg mod kræft

De fleste mennesker har et had- eller kærlighedsforhold til hvidløg. Det skyldes ikke mindst hvidløgets meget dominerende aroma, som kan hænge i kroppen flere dage, efter den er blevet konsumeret. Men heldigvis opvejer de positive sider ved hvidløget nemt de negative, når man kigger på dets virkning mod forskellige sygdomme. Denne virkning er dokumenteret i adskillige forskningsrapporter og viser, at hvidløg effektivt forebygger en bred vifte af kræftsygdomme, infektioner og hjerteproblemer. I dette blogindlæg sætter jeg særligt fokus på hvidløgets kræfthæmmende virkning.

Helt tilbage i det gamle Egypten blev hvidløg brugt af arbejderne til at opnå udholdenhed og styrke. Men det blev også brugt af egypterne som medicin mod lidelser som for eksempel tandpine, halsbetændelse og forkølelse [1]. Hvidløg fandt endvidere sin anvendelse i middelalderen, hvor det i Europa blev brugt til at bekæmpe pest og andre smitsomme sygdomme. Det var først meget senere i historien, at videnskabelige undersøgelser skulle påvise hvidløgets gavnlige effekt i forhold til bekæmpelsen af kræft.

Hvidløg er et af naturens vidundere
Hvidløget – et af naturens vidundere.

Hvidløget som kræfthæmmer

Hvidløg indeholder organiske svovlforbindelser, der så snart løget knuses, omdannes til det stærkt lugtende molekyle allicin via en kemisk proces. Allicin er det man kalder for kemisk ustabilt, forstået på den måde, at det hurtigt transformeres til andre stoffer, hvoraf de mest interessante er dialylsulfid, diallyldisulfid og ajoene. Det er disse stoffer man mener kan forebygge og stoppe spredningen af kræftceller.

Flere undersøgelser viser en sammenhæng mellem spisning af hvidløg og en reduceret risiko for bestemte kræfttyper. For eksempel viste et fransk studium med deltagelse af 345 kvindelige patienter, en mærkbart mindre risiko for brystkræft ved øget indtag af hvidløg [2]. I et andet studium, udført af kinesere, blev cirka 1.000 mænd og kvinder undersøgt for virkningen ved indtagelse af forskellige løgtyper set i forhold til tilfælde af rapporteret mavekræft [3]. Her blev særligt hvidløget fremhævet, som det af løgene der havde den mest beskyttende virkning.

Hvordan og hvor meget hvidløg?

Skal hvidløg spises råt, kogt eller stegt? Ifølge en amerikansk organisation som specialiserer sig i ernæring (ASN) vil blot kort tids tilberedning af hvidløg i mikrobølgeovn eller på pande ødelægge mange af løgets gode egenskaber [4]. Vil du derfor have fuldt udbytte af hvidløgets gavnlige stoffer, bør du indtage det i dets rå form.

Hvor meget hvidløg skal man så spise for at forebygge kræft? Der findes desværre ikke noget entydigt svar på det spørgsmål. Men det tætteste man kommer et svar, finder man måske hos det amerikanske kræftinstitut (NIH). Instituttet anbefaler, at man spiser, hvad der svarer til ét fed hvidløg dagligt. Men, som de også skriver, så skal man være opmærksom på allergier og udvise forsigtighed ved samtidig indtagelse af viser typer medicin.

Lidt groft hakket hvidløg til maden.
Lidt groft hakket hvidløg til maden.

Hvad så herfra?

Selv spiser jeg hvidløg flere gange om ugen, da det giver mig en fornemmelse af, at jeg på den måde gør noget godt for min krop. Typisk tager jeg 3-4 fed, skærer dem i tynde skiver med en køkkenkniv og tilsætter dem mit aftenmåltid. Det bedste er efter min mening, hvis hvidløget kun når at møde stegepanden eller gryden i ganske få sekunder, da det ellers mister for mange af dets gode stoffer. Så er der naturligvis lugtgenerne som ens omgivelser må tolerere; men eftersom de danske køkkener bruger mere og mere hvidløg i madlavningen, vil flere også vænne sig til lugten og problemet vil dermed ikke være så stort.

Jeg slutter af med et humoristisk hvidløgscitat af Heins Peters: “Giv jeres børn mere hvidløg, så kan I også finde dem i mørke”.

Læsetips: hvis du vil vide mere om sund mad i hverdagen, så kan jeg anbefale de to blogindlæg om broccoli og ingefær.

Kilder:
[1] Ancient Egyptian Medicine, http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/timelines/topics/medicine.htm
[2] Challier B., Garlic, onion and cereal fibre as protective factors for breast cancer: a French case-control study, 1998.
[3] Setiawan VW, Allium vegetables and stomach cancer risk in China, 2005
[4] Health benefits of raw garlic vs cooked garlic, http://www.herbcyclopedia.com/item/health-benefits-of-raw-garlic-vs-cooked-garlic

Del denne artikel med dine venner:
Facebook
GOOGLE
https://sundekrummer.dk/hvidloeg-mod-kraeft/

Relaterede blogindlæg:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *