Skal det være soya-, mandel- eller kokosmælk?

Mange mennesker lider i dag af mælkeallergi eller laktose-intolerans, og kan dermed være nødt til at holde sig fra alle former for mejeriprodukter. Det kan jo umiddelbart lyde skidt, men der findes da heldigvis alternativer til den mælk, som stammer fra køer, geder og får. Et af de mere populære alternativer er soyamælk, som har været på det danske marked siden 1980’erne, og som først nu er begyndt at storsælge hos forbrugerne. To andre er mandel- og kokosmælk,  som også ser ud til at hitte for tiden. Hvad skal man så vælge: soya-, mandel- eller kokosmælk?

Det mest naturlige alternativ til komælk er soyamælk. Det stammer oprindeligt fra Kina, og er formentlig 1000-vis af år gammelt. Men det var først for ca. 30 år siden, at det gjorde sit indtog i Danmark, og sammen med mandel- og kokosmælk er det nu efterhånden blevet en fast del af de fleste supermarkeders sortiment. Skal du være med på trenden, så kan du derfor roligt læse videre her.

Der findes mange sundt alternativer til komælk.
Der findes mange sundt alternativer til komælk.

Derfor er soyamælk godt

Soyamælk laves af soyabønner. Som med mandel- og kokosmælk, er er det et populært alternativ til mælk, hvis du er veganer eller har mælkeallergi. Det er en fremragende kilde til proteiner – ja, faktisk er der næsten lige så mange proteiner i soyamælk, som der er i almindelig komælk. Dertil er soyamælk rigt på calcium, A-, B12- og D-vitamin. Er du bekymret for fedtindtaget, så er soyamælk også et godt valg, da det indeholder meget få mængder af mættet fedt.

Nogen mener, at de høje koncentrationer af isoflavon, som forekommer naturligt i sojabønner, ligner det kvindelige hormon østrogen. Der er imidlertid delte meninger om, hvorvidt dette stof påvirker kroppen på en god eller dårlig måde. Indtil videnskaben kommer nærmere en konklusion på dette spørgsmål, må vi derfor være opmærksomme på denne mulige problemstilling.

Når du er på jagt efter soyamælk, så er det fornuftigt at gå efter de mærker som er økologiske og GMO-fri (som betyder at de ikke er genmodificerede). Eksempelvis skulle soyamælk fra Naturli’ opfylde begge disse kriterier [1].

Et af mine egne favoritmærker er Naturli's soyamælk.
Et af mine egne favoritmærker er Naturli’.

 

Mandelmælk er næsten lige så godt

Mandelmælk er lavet på rå mandler. Den består af relativt små mængder fedt, så længe den ikke er sødet. Derudover er den fri for kolesterol. Mandelmælk indeholder, til forskel fra soyamælk, kun få mængder af protein og calcium (man kan dog være ude for, at det er kunstigt tilsat. Så tjeck deklarationen).

Kiloprisen på mandler er højere, end den er på soya. Det betyder, at en liter mandelmælk derfor også typisk vil være noget dyrere end soyamælk. Sidst jeg var i Netto lå prisforskellen på ca. 10 kr.

Kokosmælk er sundt – men også den fedeste af de tre

Kokosmælk er lavet af kødet fra kokosnødder. Det koges og filtreres for at opnå et rent og sikkert produkt. Kokosmælk er relativt rigt på fedt (ca. 35 gram per 250 ml), men indeholder til gengæld en masse fiber, B- og E-vitamin, jern, calcium og magnesium.

Kokosmælk smager dejligt på morgenmaden, i en smoothie eller blot som en almindelige drik. Den kan købes i mange supermarkeder i 1 liters karton til ca. 25-30 kr.

Hvad så herfra?

Jeg har selv skiftet det meste af mit daglige indtag af komælk ud med soyamælk. Det har jeg valgt at gøre, fordi jeg ser det som et plus, at produktionen af soyamælk er plantebaseret (ingen udnyttelse af køer) og mere miljøvenlig (mindre CO2-udledning). Derudover kan jeg bedre lide smagen af soyamælk, hvilket naturligvis også vægter tungt.

Men hvad mener du. Er du mest til komælk, soyamælk, mandelmælk eller kokosmælk?

Kilder:
[1] http://naturli-foods.dk/faq.aspx

Det første af billederne er fra wikimedia
[1]

Del denne artikel med dine venner:
Facebook
GOOGLE
https://sundekrummer.dk/skal-det-vaere-soya-mandel-eller-kokosmaelk/

Relaterede blogindlæg:

One Comment


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *