Spis broccoli og hold sygdommene for døren

Der er rigtig mange gode grunde til at gøre broccoli til en fast del af familiens ugemenu. En af de væsentligste grunde er denne grøntsags sunde og helbredende egenskaber, som efterhånden er blevet påvist af adskillige forskere både herhjemme og i udlandet. Men at komme fra denne erkendelse og så til at gøre broccoli til en fast del af menuen, kan kræve lidt forberedelse og disciplin for selv den bedste af os. Jeg håber, at dette blogindlæg vil hjælpe dig på vej.

broccoli

Det er ingen hemmelighed, at broccoli indeholder plantestoffer, som har en fantastisk forebyggende virkning på alt fra kræfttumorer til hjerte-kar sygdomme. Den tilhører kålfamilien, og indeholder derfor en lang række af vigtige vitaminer og mineraler. Derudover består den af såkaldte sekundære plantestoffer, som er dem, der menes at virke hæmmende for blandt andet kræft. Blandt andre de vigtige stoffer sulforafan, indoler og klorofyl. Det gør broccoli til en meget potent grøntsag, som giver en bedre beskyttelse mod flere sygdomme end eksempelvis hvidløg gør [1].

Indkøb og tilberedning af broccoli

Det er vigtigt, at du for så vidt muligt, går efter økologi, også når du køber broccoli. Kun på den måde kan du sikre, at du ikke får sprøjtede grøntsager med hjem i indkøbsposen. Gå efter de broccoli som har en pæn mørkegrøn farve og er faste i stammen.

Et broccoli skal skylles grundigt, da der både kan findes jordrester og insekter omkring stamme og grene. Selv plejer jeg, at lægge det i blød i koldt vand i en times tid, efter at jeg har skåret det i mindre stykker. Dernæst skyller jeg det grundigt 3-4 gange, og fjerner eventuelle orme der stadig må befinde sig på stykkerne.

Nu vil nogen måske begynde at hive gryderne frem, og gøre klar til at koge disse dejlige broccoli-stykker. Men det vil være rigtigt uheldigt, da mange af broccoliens gode helbredende egenskaber forsvinder, hvis den bliver kogt eller dampet. Så fidusen er at spise den rå!

broccoli-sliced

Broccoli skal gemmes i køleskabet, da den ellers relativt hurtigt bliver slatten og kedelig. Regn med at den holder sig frisk i 4-5 dage, men man kan dog godt strække det til en uge om nødvendigt.

Hvor meget broccoli bør jeg spise?

Hvis du ligesom jeg, går efter at få det maksimale ud af broccolien, skal du ikke spise under 400g om ugen (hvilket nogenlunde svar til 1 hoved). Omvendt kan man også få for meget, og jeg forestiller mig, at det kan være skadeligt, hvis man indtager over ét kilo om ugen.

Indrømmet – rå broccoli har ikke den lækreste smag i verden. Men hvis du spiser det regelmæssigt og samtidig tænker på alle de gode næringsstoffer du dermed forærer din krop, vænner du dig forholdsvis hurtigt til smagen. Det er i hvert fald min egen oplevelse. Gør det eventuelt til en fast del af morgenritualet, lige at snuppe et par stykker broccoli med i farten (men husk at checke i et spejl, at du ikke har grønne stykker siddende mellem tænderne).

Hvad så herfra?

Jeg håber, at du har lyst til at komme i gang med at indarbejde broccoli i din ugemenu, og gerne brede det ud til hele familien. Du kan jo eventuelt starte med at prøve det af i 3 måneder, og så mærke efter i din krop og i dit sind, hvad du synes til den tid. Forhåbentlig ender du med at have det ligesom jeg selv, og vil ikke undvære denne fantastiske grøntsag i køleskabet.

Jeg vil mægtigt gerne høre fra dig, om dine erfaringer og oplevelser. Så du er meget velkomme til at skrive en kommentar.

Kilder:
[1] Finnley m.fl., Cancer-Protective Properties of High-Selenium Broccoli (2001)

Del denne artikel med dine venner:
Facebook
GOOGLE
https://sundekrummer.dk/spis-broccoli-hold-sygdommene-doeren/

Relaterede blogindlæg:

4 Comments


  1. Hej Bo.

    En rigtig fin artikel med let læseligt sprog. Du har en god fortælle stemme og beskriver tingene godt. Det eneste jeg mangler ved dine artikler altså denne og den med det grønne the er at du mangler måske noget facts. Altså et decideret link til studierne eller udtalelserne fra nogle videnskabsfolk der virkelig siger det du skriver.

    Hav en god dag.
    Mvh., Alexander

  2. Hej Alexander

    Tak for de pæne ord.

    God pointe med at tydeliggøre kildehenvisninger. Jeg skal nok være mere opmærksom på, fremadrettet, at få henvist til sådanne fra artiklerne.

    Vh. Bo.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *