Værd at vide om ingefær

Ingefær har sin oprindelse i det sydøstlige Asien, hvor ingefærplanten voksede vildt og frit i regionens mange regnskove. Allerede dengang var det et krydderi, som var kendt for dets sunde og helbredende egenskaber i den asiatiske befolkning. Som en del af den spirende krydderihandel med Europa tilbage i det første århundrede, nåede ingefæren også det vestlige køkken, og er i dag en populær spise i flere danske retter og desserter. I dette blogindlæg ser vi nærmere på, hvordan du med dette krydderi kan høste mange sundhedsmæssige fordele.


Ingefær er hverken en grøntsag eller frugt – men derimod et krydderi. Den stammer fra knolden (altså roden) af ingefærplanten, og indeholder æteriske olier, antioxidanter, vitaminer og andre gavnlige stoffer. Det er intet mindre end ren naturmedicin!

Ingefær i sin rå form indeholder stoffet gingerol, der har en særlig eftertragtet terapeutisk og lægelig virkning. Det er samtidig gingerol, der giver ingefær sin skarpe og brændende smag. Så hvis du nogen gange føler det som en kamp, at komme igennem at skulle spise en portion stærk rå ingefær, kan du jo have den sundhedsmæssige belønning i tankerne.

Ingefær planten med dens spiselige rod.
Ingefærplanten med dens spiselige rod.

3 helbredende egenskaber ved ingefær

Der findes mange studier, der påviser adskillige sundhedsmæssige fordele ved ingefær. Her har du 3 hurtige.

  1. Bakteriedræbende: sammenlignet med ordinær medicin, har ingefær vist sig langt mere effektiv til at dræbe bakterierne stafylokok og streptokok [1]. Disse to bakterier findes ofte på hospitaler, og kan være et stort problem for patienter med et lavt immunforsvar. I forbindelse med en hospitalsindlæggelse vil ingefær (eventuelt som ekstrakt), kunne reducere risikoen for bakteriesmitte og samtidig speede helingsprocessen op.
  2. Dæmper svampeinfektioner: hvis du lider af svamp (candida), så er ingefær et naturligt alternativ til den resistensfremmende medicin som sædvanligvis ordineres af lægen. De to aktive ingredienser shagelol og gingerol hjælper med at forebygge svampen, og har vist sig særdeles effektive mod især den hvide gærsvamp (candida albicans), som i værste fald kan gå i blodet og brede sig til organerne [2].
  3. Effektivt mod kræft: forsøg med mus uden immunsystem har vist, at ugentlig fodring med ingefær forsinkede udviklingen af skadelige kræftceller i musene (specifikt kræft i æggestokkene) [3]. Et andet forsøg viste en lignende effekt for prostrata kræft [4].

Dog skal det lige tilføjes, at man kun bør indtage ingefær i begrænsede mængder for at undgå bivirkninger, og tager man anden medicin, bør man altid konsultere sin læge.

Med dette lille udpluk af gode grunde til at spise ingefær, er vi nu blevet klar til selve tilberedningen.

Sådan tilbereder du ingefær

Hvis du vil have maksimalt udbytte af din indkøbte ingefær, skal du undgå at koge den. Koges den, forsvinder det sunde og gavnlige stof gingerol nemlig.

Selve tilberedningen klares i 4 enkle trin.

  1. Start med at fjerne skrællen. En teske er fortrinlig til at skrabe skrællen af.
  2. Skær ingefæren i meget tynde skiver. Hvis du har en aspargesskræller, kan en sådan med fordel bruges.
  3. Læg skiverne i bunker, og snit hver bunke fint i små tynde stænger med en kniv.
  4. De tynde stænger hakkes nu, således at du får nogle små fine terninger.

Nu kan du enten spise den finthakkede ingefær direkte i sin rå form, eller tilsætte den i maden. Det er en udmærket ingrediens i supper, kager og asiatiske retter, men den kan også smage dejligt, hvis den tilsættes i en kop te eller danskvand. Du bør som voksen ikke indtage mere end 4 gram (gravide under 1 gram) om dagen; børn bør holde sig under 2 gram [5].

Ingefær kan godt holde et par uger i køleskab. Men så snart den er skrællet og hakket, holder den sig kun frisk et par dage. Så hak eventuelt bare en lille skive til daglig brug.

Ingefær gøres klar til familien.
Ingefær gøres klar til familien.

Hvad så herfra?

Det er let og billigt for den danske forbruger, at skaffe sig økologiske krydderier året rundt. Selv bruger jeg omkring 10 kr. om ugen på indkøb af frisk økologisk ingefær, og det rækker rigeligt til hele familien. Jeg hakker et lille stykke dagligt, og blander det enten i maden, eller serverer det på en lille teske. Det erstatter ikke vitaminpillen, men er et fint supplement.

Hvordan du vælger at bruge ingefær er naturligvis op til dig, men jeg håber at det blogindlæg har inspireret dig til at se nærmere på dette populære krydderi.

Kilder:
[1] Sebiomo, A. m.fl, Comparative studies of antibacterial effect of some, 2011.
[2] Atai, Z. m.fl., Inhibitory Effect of Ginger Extract on Candida albicans, 2009.
[3] Karna, P. m.fl., Ginger inhibits cell growth and modulates angiogenic factors in ovarian cancer cells, 2007.
[4] Karna, P. m.fl, Benefits of whole ginger extract in prostate cancer, 2012.
[5] Uddin, R. How Much Ginger Root Can You Take in a Day?, 2013.

Det ene af billederne er fra wikimedia
[1]

Del denne artikel med dine venner:
Facebook
GOOGLE
https://sundekrummer.dk/vaerd-at-vide-om-ingefaer/

Relaterede blogindlæg:

3 Comments


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *